Magazin

6000 kilométer kerékpáros úthálózat épül Olaszországban - részben felhagyott vasútvonalakon

Olaszország szeretné jobban kihasználni a kerékpáros turizmusban rejlő lehetőségeket. Az új kerékpárutak részben - egy érdekes és kreatív ötletnek köszönhetően - használaton kívüli vasútvonalak helyén haladnak majd.

Olaszország, természeti adottságainak ellenére, nem használja ki a kerékpáros turizmusban rejlő, adóbevételeket és gazdasági növekedést kínáló lehetőségeket. Az Európai Parlament adatai szerint az Unióban a kerékpáros turizmus évente 44 milliárd euró árbevételt termel, ám ebből az összegből az Olaszországra eső rész csupán 2 milliárd euró. Ennek az elmaradottságnak az első számú oka a hiányzó infrastruktúra, amelyre megoldást jelenthet az 1500 kilométer hosszú, használaton kívüli vasúti pályák kerékpárúttá való átalakítása. Ezért az Olasz Államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS), és a szintén állami tulajdonú, a vasúthálózatot üzemeltető Rete Ferroviaria Italiana (RFI) úgy határozott, a használaton kívüli vasútvonalakat felajánlja a kerékpározóknak. Olaszország egy 6000 kilométeres kerékpáros turisztikai fejlesztésről is döntött tavaly ősszel - olvasható a Magyar Kerékpárosklub honlapján.

A két állami társaság nyilatkozata szerint maguk gondoskodnak a vasúti sínek eltávolításáról, majd a tartományok és a helyi önkormányzatok részére átengedik az érintett területek kezelését, hogy azok, belátásuk szerint aszfaltozott, vagy földúton vezessék rajta végig a kerékpáros útvonalakat. Ezáltal a vasút egyrészt mentesül a használaton kívüli szakaszok fenntartási költségeitől, másrészt hozzájárul a környezettudatos közlekedés és kikapcsolódás fejlesztéséhez.

Annak ellenére, hogy Olaszországban a kerékpárok értékesítését is negatívan érintette a gazdasági válság, és évről évre csökkent az eladott biciklik száma, az elektromos kerékpárok forgalma az elmúlt időben megugrott: 2015 és 2016 között 56 200-ról 124 400-ra nőtt az eladott e-bike-ok száma. Kihasználva az elektromos kerékpár népszerűségét, a Dolomitokban lévő kerékpáros utak mentén található menedékházak mintájára (ahol pár euro centért fel lehet tölteni a járművet), a tervek szerint a használaton kívüli vasúti szakaszok bakter-bódéiban és megállóiban is kialakíthatnak feltöltő-állomásokat.

A fejlesztésben rejlő potenciál szemléltetéséért, és az érintett települések motivációjának növelése érdekében az FS és az RFI külön kiadványt készített, „A használaton kívüli vasúti vonalak pályaatlasza” címmel, amelyben az útvonalakon kívül a közelben lévő, könnyen elérhető történelmi és természeti látnivalók is szerepelnek. Az atlasz egy olyan rejtett szépségét mutatja be Olaszországnak, amelyet eddig csak a csak a vonatablakból tekinthettünk meg. Ez a táj tárulhat fel a kerékpárosok számára is a jövőben – számolt be róla az olasz lap.

 

A hegyvidék is vonzó kerékpáros terep 

  

Hatezer kilométeres kerékpárút-hálózat épül ki Olaszországban

A fentiekhez kapcsolódik a Repubblica napilap 2017. november 28-i híre, mely szerint az egész országot behálózó, 6000 kilométeres kerékpárút-hálózat kiépítését hagyta jóvá az olasz kormány, amelyre 2017-ben 400, 2018-ban 150 millió euró költségvetési keretet különített el a Közlekedési Minisztérium.

Az összesen tíz, hosszabb kerékpáros útvonalat a közlekedési tárca a Kulturális Javak Minisztériumával közösen dolgozta ki, hogy az útvonalakon a lehető legtöbb kulturális és természeti érdekesség megközelíthető legyen. A cél, hogy akár a gyermekekkel kerékre pattanó turisták is könnyedén megközelíthessék az ország belsejében lévő, eldugottabbnak számító kulturális értékeket.

Az új biciklis útvonalakkal könnyen elérhetőek lesznek a kerékpárosok számára is a Garda-tó menti, vagy a szicíliai nevezetességek is. Külön hangsúlyt kapott az ország belsejében lévő, a tengerparti üdülés miatt kevésbé látogatott természeti vagy kulturális értékek megközelíthetősége.

A Corriere della Sera és a La Repubblica cikkeit Hajdók Ildikó fordította és tömörítette, Halász Áron szerkesztette. 

Kapcsolódó cikkek
Már tekerhető a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózat

Már tekerhető a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózat

A Pilisi Parkerdő Zrt. kerékpár-turisztikai fejlesztésének köszönhetően immár - 9 „Parkolj és bringázz!” (P+B) ponttal és 28 kijelölt biciklitúrával - egy csaknem 600 kilométernyi ajánlott erdei kerékpáros útvonal áll a kirándulni vágyók rendelkezésére.
Bolzano, a kerékpáros mintatelepülés

Bolzano, a kerékpáros mintatelepülés

Tágas terek a gyalogosoknak és kerékpárosoknak, jól értelmezhető kerékpáros jelzések, olcsó és praktikus megoldások. Az olaszországi Bolzanoban fontos a kerékpáros életforma terjesztése, segítése.
Ahol 1898 óta tilos az autózás

Ahol 1898 óta tilos az autózás

Más amerikaiaknál fittebbek és gazdagabbak a michigani Mackinac lakói - így foglalta össze tapasztalait egy riporter, aki valóságos időutazásnak írta le a látottakat. Mackinacban mindenki kerékpárral közlekedik.
Gazdaságélénkítő hatása van a kerékpározásnak

Gazdaságélénkítő hatása van a kerékpározásnak

Míg sok kiskereskedő még mindig abban a hiszemben él, hogy az autósok jelentik a legfőbb vásárlóerőt, egyre több tanulmány jelenik meg arról, hogy a kerékpárosok jóval többet költenek, mint az autóval érkező kuncsaftok.
Kapcsolódó termékek
Biciklivel járok suliba! - matricaBiciklivel járok suliba! - matrica
készleten
10 Ft 10 Ft/db
kosárba
"Vega 1” kerékpáros kulcstartó újrahasznosított kerékpárláncból"Vega 1” kerékpáros kulcstartó újrahasznosított kerékpárláncból
készleten
490 Ft 490 Ft/db
kosárba
- 17Gazsi Szabolcs, Németh Balázs: Kerékpártúrák a Balaton környékénGazsi Szabolcs, Németh Balázs: Kerékpártúrák a Balaton környékén
készleten
2 995 Ft2 490 Ft 2 490 Ft/db
kosárba