Magazin

A tudatosabban fogyasztó Európáért

Vajon mennyire alakítjuk tudatosan fogyasztási szokásainkat? A napi rutin során nem is gondoljuk végig, hogy vannak választási lehetõségeink. Ugyanazokat a berögzült tevékenységeket ismételjük újra és újra. Ennek azonban nagyon jelentõs hatása van természeti erõforrásainkra. Egy most induló kampány segít változást hozni. Nézz körül a honlapon, s meríts - játékos, vidám formában - ötleteket!
 

Változtatnunk kell a hétköznapjainkon, ha továbbra is a megszokott életszínvonalon szeretnénk élni. Jelenleg a természeti erõforrásaink olyan tempóban merülnek ki, amely nem tartható fenn tovább.

“Az erõforrások hatékony felhasználása nem egy opció, hanem az egyetlen járható út. Az egyetlen kérdés, hogy már most elkezdünk érdemben foglalkozni a problémával, vagy megvárjuk azt a pontot, amikor már rá leszünk kényszerítve, mert az erõforrásaink annyira kimerültek és megdrágultak. Mint fogyasztók, igenis számít, hogy mi mellett tesszük le a voksunkat, és a gyártók kénytelenek lesznek figyelembe venni a döntéseiket és alkalmazkodni. Ajánljuk figyelmükbe a Generation Awake honlapját. Osszák meg barátaikkal és csatlakozzanak a kezdeményezéshez, hogy minél szélesebb körben legyen ismert. Itt a változás ideje, amíg nem késõ!”

Hosszútávon nem fenntartható, ahogy jelenleg a természeti erõforrásainkat használjuk. Valójában egy részük, már most jelentõs hiányt mutat – csak gondoljunk a halállományra, a nemesfémekre, az iható tisztavízre vagy a fára. Ha nem akarjuk, hogy ezek és más természeti erõforrások kimerüljenek a jövõben, már most felelõsebben kell gazdálkodnunk velük.

A mai világ egyszerûen képtelen olyan növekedést elérni, amely ki tudná szolgálni a 2050-re kilenc milliárdra növekedõ emberiség szükségleteit. Olyan ütemû növekedés, amit az elmúlt két évszázad alatt az ipari országok produkáltak egyszerûen nem lehetséges már. Az erõforrások iránti igény növekszik, míg az eddig rendelkezésre álló olcsó készletek kimerülnek. Az erõforrások költsége magasabb lesz. A világ lakossága naponta kétszázezer fõvel növekszik: 2020-ra a fejlõdõ országokban élõ két milliárd fõnyi közép jövedelmû réteg fogyasztása várhatóan a háromszorosára nõ. Ma az Európai Unióban 16 tonnányi különféle anyagot használunk fel fejenként évente; ebbõl 6 tonnányi késõbb hulladékká válik, melynek a fele hulladéklerakóban végzi.

Amennyiben a mostani ütemben folytatjuk az erõforrások felhasználását, 2050-re több mint két bolygóra lenne szükségünk, hogy fenntartsa az emberiséget. Ahhoz, hogy ilyen feltételek mellett növekedést tudjunk elérni és versenyképesek legyünk, mind a vállalatoknak, mind az országoknak jobban és hatékonyabban kell használniuk az erõforrásokat.

































Az erõforrás hatékonyság kulcsszavai a csökkentés, újra használat, újrahasznosítás, helyettesítés és takarékosság. Ez új alapanyagok, könnyebb anyagok, megújuló és újrahasznosított nyersanyagok felhasználását vonja maga után.

Mindez azt jelenti, hogy változtatnunk kell azon, ahogy eddig használtuk az anyagokat, illetve hétköznapi szokásainkon is: csökkentenünk kell a megtermelt hulladék mennyiségét, kerülnünk kell a túlfogyasztást, védenünk kell a természet sokszínûségét, különösen fenntarthatóan kell gazdálkodnunk az olyan erõforrásokkal, mint a víz, ásványi anyagok vagy a fa; zöldebb közlekedési módot kell választanunk és hatékonyan kell használnunk az energiát.

Ezek a változtatások nem csak természeti környezetünk számára hasznosak, életminõségünket is javítják és még pénzt is megtakaríthatunk általuk.

A Generation Awake kampány egy új gondolkodásmód, fogyasztási szokások és életmód befogadására ösztönöz. A szándék, hogy az emberekben tudatosodjon, választásaikkal igenis hozzájárulnak Földünk sorsának alakulásához. A kampány fõ eleme a honlap és a Facebook oldal, melyen csatlakozhatunk a „Generation Awake” programhoz, érdekességeket tudhatunk meg a fogyasztási szokásokról és magunk is könnyen megtehetünk olyan nagy változásokhoz vezetõ kis lépéseket, mint például hogy kevesebb ideig zuhanyozunk, hogy vizet spóroljunk, vagy egyszer egy héten tömegközlekedéssel utazunk.