A fenntartható fogyasztás elmélete és gyakorlata egy kézből – ezt kínálja a Szatyorbolt. Egyesületük révén a tudást, praktikákat és közösséget, üzletükkel pedig a konkrét beszerzés lehetőségét segítik.
A Szatyorbolt egy, a termelőket a vásárlókkal összekötő, minőségi termékeket kínáló bevásárlóközösség, amely hagyományos üzleti keretek között újszerű vásárlási élményt ígér – így fogalmazza meg Kármán Era, a cég ügyvezetője. A bolt a környezettudatos vásárlás alternatíváját kínálja mindazoknak, akiknek fontos, hogy amit esznek, az ne csak finom legyen, hanem környezettudatos is. Vevőik kíváncsiak arra, hogy kitől származik az asztalukra kerülő élelmiszer, és szeretnek hasonló gondolkodású emberekkel találkozni vásárlás közben is. A másik rész, a Szatyor Egyesület civil szervezet, amely szemléletformáló programokat, műhelygyakorlatokat, termelői találkozásokat szervez annak érdekében, hogy a fenntarthatóság ne csak egy fogalom legyen, hanem a mindennapi cselekedetek alapja.

Az alapítók abban hisznek, hogy vannak elvek, amelyek felülírják a profitszerzés fontosságát. Termékeik csak egy része bio minősítésű, számukra fontosabb, hogy 50 kilométeren belülről származzanak az áruk – elsősorban a friss termékek, amelyeket gyakrabban kell szállítani. A csomagolt termékek esetében egy kicsit nagyobb a tűréshatár, de nem végtelen. Nincs például biobanán, bár sokan keresik. Elveiknek megfelelően inkább szezonális, helyi gyümölcsöt ajánlanak, ha nem is bio-, de kis léptékű gazdálkodásból. Nem tartanak sem ásványvizet, sem palackos üdítőt, de szívesen készítenek egy elvihető üvegbe szörpöt, vagy kínálnak almalevet a szomjas betérőknek. A kommunikáció tudatosan mindig pozitív: sosem azt hangsúlyozzák, hogy miért rossz az egyik termék, hanem azt, hogy miért érdemes a fenntartható megoldást választani.
Termékeiket elsősorban interneten keresztül értékesítik, és a vevők 80 százaléka visszatérő vásárló. A webes rendelésleadás segíti a termelőket és a boltot az eladható mennyiség tervezésében, így lényegesen kevesebb hulladék keletkezik, a vevőt pedig biztosítja, hogy nem fogy el az áru, amire szüksége lenne. Egy boltot is működtetnek, a „beeső” vásárlóknak. A vállalkozás három alkalmazottat foglalkoztat, az egyesület munkáját további tíz–tizenkét önkéntes segíti.
– Hosszú távon olyan vásárlási forma kialakításán dolgozunk, ahol a vásárló, a termelő és a szervező ugyanazt szeretné: egészséges, fenntartható életet, termelést és fogyasztást. Nem a nyereség növelése a legfőbb cél, hanem hogy elégedett legyen a termelő, a vásárló, és nem utolsósorban egy kevésbé terhelt környezet kialakítása. Senkit nem beszélünk rá semmire, nem azt szeretnénk, hogy a vásárlók minél többet fogyasszanak. Ne vásároljanak feleslegesen, csak épp annyit, amire szükségük van. Azt mondják, ha szeretettel főz valaki, akkor lesz finom az étel – éppígy a termeléshez is kell a szív, az odafigyelés. Szeretnénk elérni, hogy aki a Szatyorból vásárol, tisztában legyen azzal, hogy az adott a terméket ki és hogyan termelte meg, és tudja, hogy mindenki, aki a magok elvetésétől a szatyor összerakásáig része a folyamatnak, örömmel teszi, amit tesz a vásárlókért és saját magáért.
Folytatásért ugrás a PIAC&PROFIT OLDALÁN OLVASHATÓ REDETI CIKKRE.