Magazin

Sulizsák - „A használt ruhákért az iskola pénzt, a gyerekek programot kapnak”

Egy új program van indulóban, mely részben az újrahasználatot, részben a környezeti nevelést szolgálja. A Sulizsák megálmodójával, Kovács-Kiss Krisztinával készített interjút Mengyán Eszter, a Holy Duck blog szerzője.

Tíz évig belülről figyelte egy fast fashion márka működését – előbb osztály-, majd áruházvezető volt, később tréningeket is vezetett. Nem azért váltott, mert megtudta, milyen komoly környezeti terhelése van a divatiparnak, de az élete úgy alakult, hogy ma már a ruhaszemét problémájával foglalkozik. Kovács-Kiss Krisztina és férje tavaly októberben hívták életre a használt ruhák gyűjtésével foglalkozó Sulizsák programot. Az ötlet Kriszti férjétől ered, de a program megálmodója és és megvalósítója ő lett. A Sulizsáknak az iskolai ruhagyűjtés mellett fontos része a környezeti nevelés is.

„A fast fashion márkák legfontosabb célja az eladás”

„Több mint tíz évet töltöttem egy fast fashion cégnél, de amikor abbahagytam, akkor inkább csak karrierváltáson gondolkoztam. Tulajdonképpen a körülmények alakultak úgy, hogy 2017 októberében elindult a Sulizsák, amelynek egyelőre nagyon az elején tartunk” – meséli Kriszti, akivel utoljára a főiskolán találkoztunk, ahol egy ideig egy évfolyamra jártunk ugyanazon a szakon. A ruhaszemét és textilhulladék problémájával mindketten körülbelül egy időben kezdtünk foglalkozni más-más irányból. Mindketten ismerjük a sokkoló adatokat: évente 12–14 millió tonna ruhaszemét keletkezik  csak az Amerikai Egyesült Államokban, a többi nyugati országról nem is beszélve. Minél később kerülnek ki a ruhák a körforgásból, annál később válik belőlük szemét. A legjobb természetesen az lenne, ha mindig is a körforgásban maradnának. Nehéz ezt megoldani addig, amíg körülbelül 80 milliárd új ruhát gyártanak és adnak el – évente.

„A munkám során ugyan rengeteget hallottam a fenntarthatóságról, a cég kiemelten foglalkozott a társadalmi felelősségvállalással, a környezetvédelemmel. Mára teljesen beépült a fast fashion márkákhoz is a biopamut, amelynek a használatáról minket és a vásárlókat is folyamatosan tájékoztattak. Amikor ott voltam, látszódott többféle környezettudatos törekvés is. De azért azt tudjuk, hogy a fast fashion márkák legfontosabb célja az eladás.”

 

A Sulizsák várja az oktatási intézmények jelentkezését

 

 

„Borzasztóan szégyelltem magam”

Olyannyira, hogy Kriszti életére is hatással voltak ezek az üzletek, ahol vásárlóként is gyakran megfordult. „Röviden: elképesztő mennyiségű ruhám volt. Amikor összeköltöztünk a férjemmel, csak kabátból 37 darabbal érkeztem az első közös otthonunkba. A barátaim, akik segítettek költözni, nem értették, hogyan sikerült ennyi ruhát felhalmozni. De nem csak ők, én sem. Nagyon emlékezetes érzés volt: mennyire borzasztóan szégyelltem magam. Egyrészt hogy rengeteg pénzt beletettem ebbe a ruhatárba, másrészt hogy ennyi felesleg keletkezett az elmúlt évek alatt.”

Kriszti először csak azokat a ruháit selejtezte ki, amelyeket egyszer vagy egyszer sem viselt. Így telt meg három nagy zsák, majd további selejtezés után még kettő. Ma már szinte csak használtruhaboltokban vásárol, de ott sem vesz felesleges darabokat. A plázákat nagy ívben elkerüli, és csak egyszer-egyszer vásárol online. „Nemrég nem olyan színt küldtek, amilyet szerettem volna, és visszaküldés helyett inkább személyesen mentem cserélni. Egyszer csak azon kaptam magam az üzletben, hogy ötször annyi értékű ruha van a kezemben, mint amennyit az eredeti termék ért. Már mentem volna próbálni, amikor hirtelen rádöbbentem arra, amit csinálok. Akik fogékonyak rá, azokra nagyon hat az, amivel a fast fashion márkák csábítanak. De nekem ehhez a felismeréshez kellett az a bizonyos szégyenérzet.”

„A Sulizsák ugyanúgy működik, mint a papírgyűjtés”

A selejtezés kapcsán aztán arra is rájött, hogy a textilhulladék útját mennyire nem ismerjük. A legalapvetőbb, ami eszünkbe jut, hogy a ruhákat a családon belül továbbadjuk, esetleg eladományozzuk. A ruhacseréről, ruhavásárokról, bizományi üzletekről és adományboltokról már csak nagyon kevesen hallanak. A Sulizsák egy újabb opció lehet akkor, ha a család szeretne megválni a kinőtt vagy nem használt ruháktól. „Valahol itt is adományozásról van szó: a gyerekek és a szülők az iskolának adományozzák a ruhákat, amelyeket mi tulajdonképpen megveszünk az iskolától.

Azt szoktam mondani, hogy ugyanúgy működik, mint a papírgyűjtés. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekeket belevonjuk ebbe a történetbe. Elmeséljük nekik, hogy mi vezet ennyi felesleghez, hogyan lesz a ruhából szemét, tartunk nekik foglalkozásokat, most lesznek az első workshopok is” – meséli lelkesen Kriszti, aki azért arról is biztosít, hogy nincs könnyű dolguk. Arra számítottak is, hogy az elején sok nehézséggel kell szembenézniük, hiszen Magyarországon egyelőre nincs a köztudatban, milyen óriási problémát jelent a ruhaszemét. Arra azonban nem számított, mennyi ellenállással találkoznak.

Ellenállás, bizalmatlanság – de miért?

„Óriási a bizalmatlanság az iskolák részéről, pedig biztos vagyok benne, hogy nem tudják, mire mondtak nemet. Az iskoláknak ez semmibe nem kerül. Ismerjük a magyar oktatási rendszer nehézségeit, ezért úgy alakítottuk ki a programot, hogy ne terheljük őket. Ha megkeres bennünket egy iskola, hogy szeretnének használt ruhát gyűjteni, akkor kötünk egy megállapodást, amely egyetlenegy alkalomra szól. Van saját gyártású zsákunk, amely mindenféle információt tartalmaz. Kapnak tőlünk plakátokat, amelyeken rajta van, mikorra kell behozni a zsákokat, a szülőknek szórólapot nyomtattunk. Amikor összegyűlnek a zsákok, akkor odamegyünk, lemérjük őket, az osztályokról kimutatást készítünk. Ez nagyon fontos, mert versenyeznek az osztályok. A gyerekek büszkék mindig, hogy mennyit gyűjtöttek, ezek az események nagyon jó hangulatúak szoktak lenni. A végén pedig az iskola megkapja az összegyűjtött ruhákért a vételárat. Nekünk fontos az, hogy ennek valóban menjen át az üzenete, jelenjen meg a környezettudatos attitűd is.”

Folytatásért és további részletekért UGRÁS AZ EREDETI CIKKRE.

 

Kapcsolódó cikkek
Ahol a régi farmerek új életre kelnek

Ahol a régi farmerek új életre kelnek

Van egy cég Magyarországon, amelyik kidobásra ítélt farerekből készít új tárgyakat. Munkájuk révén számtalan elkopott, feleslegessé vált darab kerül újra használatba, ahelyett, hogy a szeméttelepen vagy a hulladékégetőben végezné.
Így építs fel egy kapszula ruhatárat

Így építs fel egy kapszula ruhatárat

A nők zömének általában több ruhája van, mint amennyire szüksége van. A nem szükségleteken, hanem impulzusokon alapuló vásárlások nemcsak pénztárcánkat, de környezetünket is terhelik, hiszen az új holmik előállítása és utaztatása komoly környezeti károkat okoz. Erre a probléma kínál megoldást a "kapszula" ruhatár.
Fél év ruhavásárlás nélkül, avagy a divat és ami mögötte van

Fél év ruhavásárlás nélkül, avagy a divat és ami mögötte van

Egy fiatal, magyar újságírónő 2016 októberében elhatározta, hogy december 31-ig nem vásárol ruhát és kiegészítőt. Ekkor még nem tekintett kihívásként a dologra, ám decemberben jött az ötlet és az újabb határidő: immáron áprilisig - kereken fél évig - tartja magát fogadalmához. A miértekről, hogyanokról olvasmányos blogot vezet. 
Javítsuk meg, cseréljük el, adományozzuk el felesleges dolgainkat!

Javítsuk meg, cseréljük el, adományozzuk el felesleges dolgainkat!

Az elhasznált, megunt holmik újrafelhasználásával sokat tehetünk azért, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen a hétköznapok során. Javítsuk meg, cseréljük el, adományozzuk oda a felesleges dolgainkat! Az ilyen tudatos cselekedetekkel hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez.
Hatalmas siker az Ajándékdoboz

Hatalmas siker az Ajándékdoboz

Két hét alatt Budapest legélénkebb közösségi helyévé nőtte ki magát az első magyar Ajándékdoboz. A kis faház éjjel-nappal nyitva áll, senki nem őrzi, mégis működik.
Használt? Használd!

Használt? Használd!

Tavalyelõtti szoknya, porosodó DVD gyûjtemény, rekesznyi befõttesüveg, javításra váró kenyérsütõ, kinõtt gyerekruha, garázsban rozsdásodó kerékpár, soha ki nem nyitott könyv. Egyetlen - ám elég markáns - közös vonásuk, hogy évek óta nem használjuk egyiket sem. Akkor hát miért nem adjuk tovább õket? Ez a „zöld” megoldás bolygónknak is hasznára válik.
Kapcsolódó termékek
Pigna Nature Flowers újrapapír füzetPigna Nature Flowers újrapapír füzet
készleten
215 Ft 215 Ft/db
kosárba
Fa ruhacsipesz - 12 dbFa ruhacsipesz - 12 db
készleten
490 Ft 40,8 Ft/1 db
kosárba
NépszerűVászontáska - Rajong értem a környezetem!Vászontáska - Rajong értem a környezetem!
készleten
595 Ft 595 Ft/db
kosárba
Óvodások környezeti nevelése (Réce füzetek 5.)Óvodások környezeti nevelése (Réce füzetek 5.)
készleten
2 090 Ft 2 090 Ft/db
kosárba
Redecker Régimódi fa ruhacsipesz vászonzsákban - 50 dbRedecker Régimódi fa ruhacsipesz vászonzsákban - 50 db
készleten
4 790 Ft 95,8 Ft/1 db
kosárba