- Honnan kaphatunk megújuló energiát?
- Nekem is van ökolábnyomom? Szükségünk van egyáltalán ásványvízre?
- Hogyan mostak nagyanyáink?
- Hány kilométert utazik a vacsoránk?
- Én is tudok lekvárt főzni?
- Miért jobb a helyi termék?
- Mi az a méltányos kereskedelem? Gyorsétterem vagy lassú konyha?
Ezekre és hasonló kérdésekre ad választ a Magosfa Alapítvány gondozásában megjelent egyedülálló és hiánypótló kézikönyv.
A Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány gondozásában megjelent kiadvány modulvázlatokat tartalmaz, melyeket pedagógusok, környezeti nevelők tudnak felhasználni tanórákon, illetve tanórán kívül szakkörön, erdei iskolában, táborban. Célunk az volt, hogy minél kevesebb előkészületet kelljen a tanárnak tennie. A fenntarthatóságnak mint témának a tananyagba való beépülése ne csak a tanár találékonyságán múljon: a modulgyűjtemény minél biztosabb alapot, s kész „receptet” kínáljon a foglalkozások megtartásához.
A 48 modulból álló gyűjtemény öt fő témaköre: Környezetünk rendszerei, Életmód, Élelmiszer, Vásárlás, Önfenntartás. Néhány modul címe: Tájkép vacsora után, Fair trade termékek, Lak(k)berendezés, Az idény reneszánsza, Alkudozás, Lassú konyha, lassú város.
A könyv szerkesztői (és egyes modulok szerzői): Neumayer Éva, Zentai Kinga, további szerzõk: Fehér Csaba Endre, Fehér Emma, Kovács Bence, Monokiné Székely Zsuzsa, Tomcsányi Zsófia, Újszászi Györgyi, Vásárhelyi Judit.
Az egységes felépítésű modulleírásokban többek közt jelezzük a célzott korosztályt, az időigényt, a fejleszthető kulcskompetenciákat, a kapcsolódó műveltségi területeket, tantárgyakat, a foglalkozások módszereit, munkaformáját stb. A modul konkrét vázlata a rövid összefoglalással kezdődik, az előkészületek, a gyerekek életéhez illeszthető kapcsolódási pontok megfogalmazása könnyítik a pedagógusok felkészülését. A hosszabb formában leírt háttér ismerete elengedhetetlen a modult felépítő, részletesen bemutatott foglalkozásokhoz.
A fénymásolható diákoldalon munkalapok, feladatlapok, feldolgozandó szövegek, a fénymásolható pedagógusoldalon kivágható kártyák, rajzok, fényképek találhatók. A modulok végén található irodalomjegyzék a további források felkutatását, a könyv végén a mutatók (kulcsszavak, korosztályok, kapcsolódó modulok, tantárgyak, módszerek) a modulok közötti válogatást segítik.
Tartalomjegyzék:
ELŐSZÓ
BEVEZETŐ
A MODULOK FELÉPÍTÉSE
I. KÖRNYEZETÜNK RENDSZEREI
AZ ESŐERDŐK VILÁGA
ERDEI VIZSGÁLÓDÁSOK
KLíMAVÁLTOZÁS ÉS KÖZLEKEDÉS
LAKÓHELYÜNK ÉS A KLíMAVÁLTOZÁS
ÉDESVÍZSZŰKÉBEN
IVÓVIZÜNK
FORRÁS ÖRÖKBEFOGADÁSA
ÉGBŐL KAPOTT ENERGIA
FÖLDBŐL KAPOTT ENERGIA
LÉGBŐL KAPOTT ENERGIA
II. ÉLETMÓD ÖKOLÁBNYOM, AVAGY MENNYI JUT A TORTÁBÓL
HASZNÁLD ÚJRA!- A HULLADÉKOKRÓL
TÁJKÉP VACSORA UTÁN - ÉLELMISZEREK CSOMAGOLÁSA
MOSÁS EGYKOR ÉS MA
GYÓGYNÖVÉNYEK CSOKOLÁDÉ, KAKAÓ
SZÓ-RAKÓZZ!
ÁLLANDÓ KÉSZÜLTSÉGBEN - A MOBILTELEFONOKRÓl
LAK(K)BERENDEZÉS
III. ÉLELMISZER
NULLA KILOMÉTERES VACSORA
AZ IDÉNY RENESZÁNSZA
SZÓLÓ SZŐLŐ, MOSOLYGÓ ALMA, CSENGŐ BARACK - GYÜMÖLCSÖK TÁJFAJTÁI
VADON TERMŐ ENNIVALÓK
EGÉSZSÉGES TARTÓSÍTÁS
ÖNGYÓGYÍTÓ KISKERT
HAZAI MÉZ
A KENYÉR ÉS A KOVÁSZ
LILA TEHENEK - A SZERVES TRÁGYÁRÓL
A BANÁN ÚTJA
GMO (GÉNPISZKÁLÁS)
MEATRIX
IV. VÁSÁRLÁS TUDATOSAN
VÁSÁRLÁS TUDATOSAN
FOGYASZTÁSI SZOKÁSOK
(M)ÉRTÉK KELL
HELYI TERMÉK
FAIR TRADE TERMÉKEK
ALKUDOZÁS
CIPŐT A CIPŐBOLTBÓL - A REKLÁMOKRÓL ÉRZÉKLETESEN
MUSZÁJ SULlBAJÁRNI?
GYERMEKMUNKA, KÍNAI TERMÉK
V. ÖNFENNTARTÁS
DÉDANYÁINK HÁZTARTÁSA
LASSÚ KONYHA, LASSÚ VÁROS LASSÚ ÜNNEP
KALÁKA
KOMATÁL
TEJTERMÉKEK HÁZILAG
FESTŐNÖVÉNYEK
PAPÍR, PAPÍRKÉSZÍTÉS
CSINÁLD MAGAD - GUBACSTINTA.
BOLT NÉLKÜL: TÚLÉLŐKALAND?