Magazin

Az ön városában is dugó van? Vesse be a tehertricikliket!

Hét kilométernél rövidebb távon a legfeljebb 200 kg tömegű árukat teherhordó két- vagy háromkerekű kerékpáron volna érdemes fuvarozni, ezzel csökkenthető a kisebb haszongépjárművek (furgonok, gépkocsik) okozta szennyezés. A városi áruszállítás 51 százalékát simán vihetnénk biciklivel.

Erre az eredményre jutott egy három éve zajló uniós felmérés nyomán a Cycle Logistics elnevezésű projekt, amely 322 városból gyűjtött be adatokat. Az volt a céljuk, hogy megállapítsák: a városi forgalom jelentős részét adó áruforgalom mekkora hányada volna átterelhető teherhordó kerékpárokra.

Kiderült ugyanis, hogy az áruszállítás csupán a városi forgalom 15 százalékát teszi ki, de a helyi légszennyezés 20-30 százalékáért felelős, tekintve, hogy ezek a járművek szinte kizárólag hagyományos meghajtásúak, azaz benzin- vagy dízelmotorosak, nem pedig elektromosak.

 

 

A felmérésre azért volt szükség, mert míg a hosszú távú áruszállításról és közlekedésről sok adat áll rendelkezésre, a városokra jellemző néhány kilométeres és pár csomagból álló kisfuvarozásról alig van adat, nemzetközi viszonylatban pláne. Az adatok elemzéséből kiviláglott, hogy a városi szállítás alig egyharmadát végzik 3,5 tonnánál nagyobb teherautókkal, kétharmadát viszont ennél kisebbel, sőt, egy német felmérés azt állítja, sokhelyütt a városi kisteherfuvarozás 60 százalékához személygépkocsit használnak.

Egy svájci adatsor szerint ráadásul a kisfuvarozó ágazat lendületesen fejlődik a szolgáltató szektorral párhuzamosan. Itt elsősorban a házhoz szállításra kell gondolni, amelynek jelentős hányadához bőven elég volna egy teherhordó tricikli.

Az ausztriai Grazban végzett egyik kutatás meglepő eredményt hozott: a városlakók átlagos vásárlásainak alig hat százalékához van szükség autóra, a többi kisárufuvar 80 százaléka kerékpárral is megoldható, nagyobb tömegű beszerzés esetén triciklivel.

Jelenleg azonban a bevásárlások 22 százalékát autóval végzik az átlagpolgárok, akik számára ezért egyre több helyen kínálnak két- vagy háromkerekű kedvezményeket. Például Franciaország-szerte már 40 Intermarché szupermarketben bérelhető a Koursavélo nevű teherhordó utánfutós kerékpár, akár hűtőtáskával és 48 órára is.

A már említett Grazban 1992 óta érvényes a 30 kilométer/órás sebességkorlátozás a kerékpáros forgalom fellendítése érdekében, és a helyiek akár ezer eurós támogatást is kérhetnek az önkormányzattól teherhordó kerékpárok vásárlásához.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna/365.postr.hu

Kapcsolódó cikkek
Városi roller csomagtartóval

Városi roller csomagtartóval

A városok légszennyezettségén sokat javíthatunk, ha autó helyett - amikor lehet - alternatív utazási megoldásokat választunk: közösségi közlekedés, kerékpározás, telekocsizás, gyaloglás vagy éppen rollerezés. Utóbbi elterjedését segítheti elő egy újfajta modell, mellyel a rövid távokon történő teherszállítást, bevásárlást is intézhetjük.

Zöld Udvar pályázat 2014 a Ferencvárosban

Budapest IX. kerületi önkormányzata "ZÖLD UDVAR 2014" címmel pályázatot hirdet a Belső- és Középső Ferencváros részén lévő társasházak részére. A támogatás felhasználható társasházak belső udvarán közös zöldterületek létrehozására illetve már meglévő zöldfelületek növelésére.
Fenntartható városok

Fenntartható városok

Az EU lakosságának több mint 80 százaléka városban él, ami sajátos - környezeti - problémákhoz is vezet. Ezen folyamatok hatására fogant meg az úttörõ városatyák fejében az a gondolat, hogy változtatni kell a városok megszokott mûködési rendjén, és mérsékelni kell a városias léttel kapcsolatos negatív hatásokat.
Vissza a természetbe: mûvészi városkép 3,5 tonna gyeptéglából

Vissza a természetbe: mûvészi városkép 3,5 tonna gyeptéglából

A dél-franciaországi Jaujac közel 500 méteres, mesterséges, mégis természetes sétaúttal csábítja vissza a falut övezõ természetbe az ott élõket. A 420 méter hosszú zöld járda a település széléig vezet... látványos és figyelemfelkeltõ.