Magazin

Egy hónap autók nélkül

Mi történik, ha egy városrész úgy dönt, hogy egy teljes hónapra autómentes lesz? Mindenkinek tetszik, és a világ sem dől össze.

2013-ban a dél-koreai Suwon, egy közel egy millió lakosú nagyváros egy átlagos, de sűrűn lakott - 4300 lakosú - kerülete radikális kísérletbe kezdett: az ott lakók eldöntötték, hogy 1 hónapra kitiltják utcáikról az autókat. A kezdeményezést "Öko-mobilitás Fesztiválnak" nevezték el, legfőbb célja az volt, hogy segítsen a lakosoknak elképzelni és megtapasztalni, hogy milyen is lehetne az alacsony CO2 kibocsátású életmód.

A kísérlet előtt az utcák tele voltak autókkal, mindenki mindenhová autóval járt, gyakran a járdákat is autók foglalták el. Így a legtöbb ember azt gondolta, hogy az autómentes életmód nem fog működni. Emiatt a fesztivált hosszú - 2 éves - előkészítési folyamat előzte meg, hogy mindenkit meggyőzzenek, és minél jobban előkészítsék az autómentes hónapot.

Azért egy egész hónapot jelöltek ki, és nem csak egy napot vagy hétvégét, hogy az új életmóddal lehessen kísérletezni, több autómentes közlekedési formát kipróbálni, valamint, hogy az új viselkedési formák valamennyire rögzülhessenek, és a hónap eltelte után ne térhessen minden vissza egyszerűen a régi kerékvágásba.

 

 

Az autómentes hónap kezdetekor 1500 autót szállítottak el alternatív parkolókba, és a város 400 kerékpárt és elektromos robogót osztott ki átmenetileg a lakosoknak. Tanfolyamokat is indítottak azok számára, akik nem tudtak kerékpározni. A postát elektromos járművekkel kézbesítették, és 15 percenként közlekedő elektromos kisbuszok szállították az embereket autóikhoz.

Emellett az utcák és járdák megteltek emberekkel. A félelmekkel ellentétben a kerületben működő boltok, kávézók, éttermek forgalma nemhogy csökkent, hanem nőtt, némelyiküknek annyira, hogy extra munkaerőt kellett felvenniük, pl. egy kávézónak, ahová az autómentes hónap előtt kifejezetten taxisofőrök jártak, és amelynek tulajdonosa emiatt még ellenezte is a kísérletet. Természetesen javult a levegő minősége és radikálisan csökkent a zajszint is.

Az egy hónap alatt a lakosok saját bőrükön tapasztalhatták meg az öko-mobilitás előnyeit: a tisztább levegőjű utcákon nyugodtan sétálhattak, kerékpározhattak és játszhattak a gyerekek.

 

 

A fesztivál után tartottak egy közmeghallgatást a lakosság számára, ahol állandó változtatásokra vonatkozó ötleteket vitattak meg. Az egyik legnagyobb eredmény, hogy a sebességkorlátot a felére, 30 km/h-ra csökkentették, így a munkába járók nem használták többé a környéket egyéb útvonalak rövidítésére, és a forgalom jelentősen csökkent.

A lakosok eldöntötték azt is, hogy bizonyos utcákban megszűntetik a járdán és járda mellett való parkolást - így az emberek szívesebben gyalogoltak és kerékpároztak, amikor helyi dolgaikat intézték. Ezen kívül minden hónapban tartanak egy autómentes napot.

Tanulság, hogy fosszilis üzemanyaggal működő autók nélkül nem áll meg az élet, és az is, hogy autómentes hónapot is sikeresen meg lehet valósítani. Érdemes ilyen hosszú időszakot vállalni, mert a lakosok megélhetik és kipróbálhatják a fenntarthatóbb megoldásokat. Természetesen, lehetne még tovább fejleszteni a megoldást, például megnézni, hogy vajon az elektromos járművekhez az áramot miből állítják elő...

De vajon melyik magyar városban próbálnak majd ki autómentes hónapot először? - teszi fel a kérdést a Kislábnyom Hírlevél

További részletek a The City Fix és az Urban Ecology Network oldalakon.

Kapcsolódó cikkek
Bringázzunk együtt Európa városaival!

Bringázzunk együtt Európa városaival!

2017-ben Budapest is csatlakozott a European Cycling Challenge-hez, az európai városok közötti legnagyobb kerékpáros versenyhez. A május 1. és 31. közötti kihíváson a főváros más európai városokkal mérheti össze magát kerékpáros közlekedésben. A versenyhez bárki csatlakozhat. 
Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap

Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap

Az idei évben ismét megrendezésre kerül az Európai Mobilitási Hét és az Európai Autómentes Nap. Szeptember 16. és 22. közt számos magyarországi város és település is érdekes, színes programokkal népszerűsíti a környezetkímélő közlekedési alternatívákat.
Városi roller csomagtartóval

Városi roller csomagtartóval

A városok légszennyezettségén sokat javíthatunk, ha autó helyett - amikor lehet - alternatív utazási megoldásokat választunk: közösségi közlekedés, kerékpározás, telekocsizás, gyaloglás vagy éppen rollerezés. Utóbbi elterjedését segítheti elő egy újfajta modell, mellyel a rövid távokon történő teherszállítást, bevásárlást is intézhetjük.
Teherbiciklis központ nyílt Budapesten

Teherbiciklis központ nyílt Budapesten

A Cargonomia Budapest első teherbiciklis központja, ahol kipróbálhatsz és kibérelhetsz mindenféle kerékpáros szállítóeszközt. Sőt! Biozöldség-átvevő pontként is üzemel, és szövetkezeti biopékség kenyerét szállítja házhoz.
Oszkározás: fenntarthatóbb és olcsóbb közlekedés

Oszkározás: fenntarthatóbb és olcsóbb közlekedés

Ünnepek idején sokak kelnek útra, hogy meglátogassák családjukat, barátaikat. A benzinárak, viteldíjak és közlekedési lehetőségek kombinációjából adódóan egy-egy ilyen látogatás jelentős anyagi terhet is róhat az utazókra. Akik - zöld - megoldást keresnek a problémára, idén kipróbálhatják a telekocsit!
Elindult a Bubi, az első budapesti közbringarendszer

Elindult a Bubi, az első budapesti közbringarendszer

Budapest új közösségi közlekedési lehetőségeként szeptember 8-án elindult a fővárosi közbringarendszer, a MOL Bubi. Jegyet venni a főbb gyűjtőállomások érintőképernyős felületein és a MOL Bubi weboldalán lehet, míg bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban.
Elképesztő biciklishidat építettek Koppenhágában

Elképesztő biciklishidat építettek Koppenhágában

Koppenhágában, a kikötő felett egy emelet magasan futó, kétsávos biciklishidat adtak át a közelmúltban. A látványos és szívgyönyörködtető építmény tökéletes példája, a Jan Gehl világhírű városépítész vezette emberközpontú várostervezésének.
Kapcsolódó termékek
Biciklivel járok suliba! - matricaBiciklivel járok suliba! - matrica
készleten
10 Ft 10 Ft/db
kosárba