Magazin

Gazdaságélénkítő hatása van a kerékpározásnak

Míg sok kiskereskedő még mindig abban a hiszemben él, hogy az autósok jelentik a legfőbb vásárlóerőt, egyre több tanulmány jelenik meg arról, hogy a kerékpárosok jóval többet költenek, mint az autóval érkező kuncsaftok.

Ennek egyik fő oka, hogy mivel egyszerre csak kevés dolgot tudnak vásárolni, többször visszatérnek egy adott boltba, így többször „elcsábulnak”, azaz gyakrabban fordul elő velük, hogy mást is megvesznek, mint ami a bevásárlólistájukon szerepel. Vagyis ők „jobb” impulzusvásárlók.

Másrészt a kerékpárosokra általánosságban igaz, hogy nemcsak fizikálisan, hanem szociálisan is aktívabbak, gyakrabban ülnek be sörözőkbe, éttermekbe, mint autós társaik, és jó, összetartó közösséget alkotnak.

Íme, néhány számszerű bizonyíték, hogy a kerékpározók komoly üzleti potenciált jelenthetnek:

  • A kerékpárral közlekedők többet költenek havonta. Egy Portlandben készült friss kutatás szerint a kerékpárral érkezők többet költenek havonta a bárokban és éttermekben (75,66 dollárt), mint az autóval érkező vendégek (68,56 dollárt). A New York-i 9th Avenue kerékpárút mellett található üzletek 49%-os növekedést értek el, míg Manhattanben átlagosan mindössze 3%-kal nőtt az eladások száma 2012-ben.
  • Egyre több amerikai fiatal dönt a kerékpározás mellett. (A Critical Mass tapasztalatai alapján ez a trend Magyarországon is tetten érhető.)
  • A kerékpározás támogatása, a kerékpárbarát helyek elszaporodása nemcsak a kereskedőknek, hanem az ingatlantulajdonosoknak is jól jöhet. Egy Indianapolis-ban készült tanulmány szerint azok az ingatlanok, amelyek egy-egy kerékpárúttól kevesebb mint 50 méterre találhatók, 8800 dollárral többért értékesíthetők. A Monon Trail (egy 26,9 km hosszú kerékpáros és gyalogos útvonal Indianaban, amelyet naponta kb. 4000 ember használ) közelében (800 méteren belül) található ingatlanokért pl. átlagosan 11%-kal kérhetnek többet a tulajdonosok, mint a kerékpárúttól távolabb eső ingatlanokért.

A nemzetgazdaságra is pozitív hatással van:

  • A kerékpár ipar évente összesen 6 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai nemzetgazdasághoz, becslések szerint a tovagyűrűző (spillover) hatása pedig akár 133 milliárd dollár is lehet.
  • A Politikai Gazdasági Kutatóintézet kutatói szerint a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kiépítése közel 50%-kal több munkahelyet teremt, mint az autóút építés.

 

 

És most lássunk egy konkrét példát

Amikor 2008-ban Pat Brown Memphisben megnyitotta galériáját, eleinte csak abban reménykedett, hogy valahogyan sikerül átvészelnie a válságot. Csatlakozott ahhoz a közösséghez, amely a zajos és forgalmas sugárút helyére egy lassúbb, mégis nyüzsgő művészeti negyedet álmodott meg.

Aligha sejtette, hogy a kerékpárosok megnyerésével minden gondja elszáll. Mégis nagyon tetszett neki az ötlet, hogy fessenek fel ideiglenes kerékpárutakat, és szervezzenek egy nagy fesztivált: élő zenével, tánccal, utcai árusokkal és gyermek kerékpáros bemutatóval. A kezdeményezéshez megszerezték a városvezetés támogatását is.

A 2010-ben megrendezett másfél napos rendezvény (minden várakozást felülmúlva) 15.000 látogatót vonzott, a kerékpárosok pedig az eseményt követően birtokukba vették az ideiglenesen felfestett kerékpársávokat. A fesztivál óta 15 új üzlet nyílt, 30 ingatlant felújítottak és számos befektető érkezett. A környék lelassult, az új vevők többnyire két keréken érkeznek.

Nem Memphis az egyetlen város, ahol a városvezetők és a privát szektor képviselői felfedezték a kerékpározásban rejlő potenciált. Számos példával találkozhatunk már Amerika-szerte, ahol a kerékpárbarát gondolkodásmód és az erre irányuló fejlesztések fellendítették egy-egy vállalkozás, városnegyed/város életét és gazdaságát.

A példák tanulmányozása során az alábbi következtetésekre juthatunk:

  • Kerékpárút mellett, kerékpárutak találkozásánál érdemes vállalkozást indítani, kávézót, éttermet nyitni.
  • Kerékpártároló közelsége, saját kerékpártároló jelentősen növelheti a forgalmat, jóval nagyobb a hozzáadott értéke, mint egy autóparkolónak.
  • A kerékpárbarát helyek listája futótűzként terjed a kerékpáros közösségen belül.
  • A kerékpáros közösség nagyon kommunikatív, innovatív és társadalmilag aktív.
  • A kerékpáros infrastruktúra kiépítése a befektetés nagyságához képest többszörösen megtérül.
  • A kerékpáros infrastruktúra vonzza az innovatív, high-tech vállalkozásokat.

Magyarországon láttatok már példát a fentiekre? Írjátok meg, hogy megírhassuk! Címünk: szerk[kukac]tudatosvasarlo.hu

 

Eredeti cikk: Tudatos Vásárló

Kapcsolódó cikkek
Zöldút a Rákos-patak mentén

Zöldút a Rákos-patak mentén

A hamarosan elinduló „Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó” - Dunától a városhatárig vezető - fejlesztése a főváros első igazi városi zöldútja lehet. De mi is az a zöldút?
Már tekerhető a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózat

Már tekerhető a Pilis Bike erdei kerékpáros úthálózat

A Pilisi Parkerdő Zrt. kerékpár-turisztikai fejlesztésének köszönhetően immár - 9 „Parkolj és bringázz!” (P+B) ponttal és 28 kijelölt biciklitúrával - egy csaknem 600 kilométernyi ajánlott erdei kerékpáros útvonal áll a kirándulni vágyók rendelkezésére.
Városi roller csomagtartóval

Városi roller csomagtartóval

A városok légszennyezettségén sokat javíthatunk, ha autó helyett - amikor lehet - alternatív utazási megoldásokat választunk: közösségi közlekedés, kerékpározás, telekocsizás, gyaloglás vagy éppen rollerezés. Utóbbi elterjedését segítheti elő egy újfajta modell, mellyel a rövid távokon történő teherszállítást, bevásárlást is intézhetjük.
Egy hónap autók nélkül

Egy hónap autók nélkül

Mi történik, ha egy városrész úgy dönt, hogy egy teljes hónapra autómentes lesz? Mindenkinek tetszik, és a világ sem dől össze.
Teherbiciklis központ nyílt Budapesten

Teherbiciklis központ nyílt Budapesten

A Cargonomia Budapest első teherbiciklis központja, ahol kipróbálhatsz és kibérelhetsz mindenféle kerékpáros szállítóeszközt. Sőt! Biozöldség-átvevő pontként is üzemel, és szövetkezeti biopékség kenyerét szállítja házhoz.
Elindult a Bubi, az első budapesti közbringarendszer

Elindult a Bubi, az első budapesti közbringarendszer

Budapest új közösségi közlekedési lehetőségeként szeptember 8-án elindult a fővárosi közbringarendszer, a MOL Bubi. Jegyet venni a főbb gyűjtőállomások érintőképernyős felületein és a MOL Bubi weboldalán lehet, míg bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban.
Kapcsolódó termékek
- 17Benecz Paraferee Ferenc: Kerékpártúrák a BükkbenBenecz Paraferee Ferenc: Kerékpártúrák a Bükkben
készleten
2 995 Ft2 490 Ft 2 490 Ft/db
kosárba
- 17Gazsi Szabolcs, Németh Balázs: Kerékpártúrák a Balaton környékénGazsi Szabolcs, Németh Balázs: Kerékpártúrák a Balaton környékén
készleten
2 995 Ft2 490 Ft 2 490 Ft/db
kosárba