Magazin

Napelem-alagút szupergyors vonatok fölött

Egy belgiumi alagút tetejét - melyet azért építettek annak idején, hogy az Amszterdamot Párizzsal összekötõ szupergyors vonatot megóvják az esetleg rádõlõ fáktól - most összesen 16 ezer napelemmel borították be. A szakaszon áthaladó vonatokat így a napenergia hajtja, melybõl az elemek évente 3300 megawattórát termelnek.

Az elsõ "zöld" vonat hétfõn hagyta el Antwerpent a holland határ felé robogva,  körülbelül tizenkét kilométeren át a napelemekbõl nyert energiát használta fel. A megtermelt áramot a vonatok meghajtása mellett a pálya jelzõberendezéseire, világításra és a vonaton található konnektorok ellátására is fordítják, a fennmaradó részt pedig az antwerpeni hálózatra kötik.

A helyben elõállított napenergia elõnye, hogy az áramot nem kell szállítani, ami költségmegtakarítást jelent, és áramveszteség sem keletkezik. A beruházás 15,6 millió euróba (4,1 milliárd forint) került.

A két mérföldes, azaz több mint három kilométer hosszú alagút eredetileg azért épült fel, hogy ne kelljen kivágni az útvonal mentén lévõ, Antwerpenhez közeli õsi erdõ fáit. A mûtárgy mostantól viszont nem csak a vonatokat és az erdõt védi, de a teljes belga vasúti hálózat és az antwerpeni állomás áramellátásához is nagyban hozzájárul. A telepek által termelt elektromos áram elég ahhoz, hogy évente egyszer egy napig fedezni tudja a belga vonathálózat és az antwerpeni állomás teljes áramfogyasztását.

A napelemeket felszerelõ cég a belga Enfinity nevû, megújuló energiával foglalkozó vállalat, mely elsõsorban napelemekkel és szélerõmûvekkel lát el magánszemélyeket és cégeket, és Európa több országa mellett már az USA-ban, vagy épp Brazíliában is van irodája. Hatalmas kiterjedésû napelem-telepeket hoztak már létre Kínában, Olaszországban, Csehországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban - és persze Belgiumban is - az elmúlt évek során.

A vonatalagút napelemekkel való felszerelése viszonylag gyors és egyszerû folyamat volt - írják a cég weboldalán - mivel senkinek nem állt érdekében, hogy akadályozza a munkát, mert mondjuk igényt tart a beépítendõ területre, és tiltakozásokkal se kellett számolni, mint sok más, például lakott területekre telepítendõ szélerõmû-projektjükkel kapcsolatban. A teljes kivitelezés így alig egy év alatt lezajlott. Reményeik szerint még sokkal több hasonló követi majd szerte a világon, azaz egyre több eddig kihasználatlan területre kerül majd valamilyen tiszta energiát termelõ telep.

Az Enfinity állítólag több London-közeli projektet is szeretne megvalósítani, de ezek egyelõre csak a tárgyalások szintjén járnak. A britek állítólag ugyanis még mindig túlságosan drágának találják a napelemeket, bár a vállalat szerint az árak szinte megfelezõdtek az elmúlt néhány év alatt.

A szupergyors vonatokat és a napenergiát összekötõ projekt egyébként létezik már a világ egyik legnagyobb légszennyezõjének számító Kínában is egy ideje. A Sanghajban található Hongqiao vasútállomás épületének teljes, 61 ezer négyzetméternyi alapterületû tetejét tavaly összesen 20 ezer darab napelemmel borították be. A hatalmas telep 6,3 millió kilowattórányi áramot képes termelni évente, mely elegendõ lenne arra, hogy akár 12 ezer sanghaji háztartás teljes elektromos áramszükségletét fedezze. A projekt ebben az esetben sem igényelt külön területet, ami a túlnépesedés problémáival kûzdõ Kínában különösen nagy elõny.

Bár ez legnagyobb, nem ez az elsõ hasonló elven létrejött napelemtelep Kínában: egy másik nagy sebességû vonathálózat, a Vuhan-Kuangcsou vonal vuhani állomásának tetején is díszeleg egy, a sanghajihoz képest nagyjából harmadekkora, de még mindig hatalmasnak számító napelemtelep.

 
Kapcsolódó cikkek
Japán teljesen áttér a napelemre

Japán teljesen áttér a napelemre

Japánban 2010-től a felére esett egy kilowattóra áram napelemmel történő előállításának költsége, csakúgy, mint Európában és az USA-ban. A napelemes forradalom a szemünk előtt zajlik...
Londoni vasúti híd napelemmel borítva

Londoni vasúti híd napelemmel borítva

Átadták azt a vasúti hidat London központjában, mely egyben hatalmas naperőműként is funkcionál. London egyik legújabb és leghosszabb átjárója évente akár 511 tonnával tudja csökkenteni a CO2 kibocsátást.
Napelemes kisvasút Királyréten

Napelemes kisvasút Királyréten

Napelemmel működő motorvonatot helyeztek üzembe Királyrét és Kismaros között. A cél egy olyan motorkocsi kialakítása volt, mely kevés energiával és kis környezeti terheléssel üzemeltethető. A motorkocsi a "Vili" nevet kapta.

Indul a hazai napelemes tetõcserép gyártása

Heteken belül elindul a gyártása annak a napelemes tetõcserépnek, amelyet forradalmi újításként emlegetnek világszerte. Tóth Miklós találmányát itthon és külföldön is siker övezi - adta hírül a Kossuth Rádió.
III. Építs okosan! Építkezz ökologikusan! - A napenergia az építészetben

III. Építs okosan! Építkezz ökologikusan! - A napenergia az építészetben

1 év alatt Magyarország területének egy m²-ére annyi energia érkezik a Napból, amely a meglévõ épületek m²-re vetített éves energiaszükségletének 5 szöröse! Ez az energia nem mind hasznosítható, és gyakran nem is a megfelelõ idõben érkezik, mégis teljesen figyelmen kívül hagyni, amikor építkezni szeretnénk egyszerûen hanyagság volna.