Magazin

Rohamosan terjed a közösségi közlekedés

Az Oszkár telekocsi rendszer naponta mintegy kétszázezer kilométernyi kibocsátást tesz zöldebbé. Használatával megszüntethető az a környezetszennyező gyakorlat, hogy végtelen dugókban kocsijukban egyedül ülő sofőrökkel vannak tele az utak.

Közel hat éve, hobbinak indult a mára napi lassan közel ezer utazást lebonyolító Oszkár online útitárskereső és telekocsi rendszer. Készítője két programozó egyetemista volt, akik eleinte pusztán annyit szerettek volna megoldani, hogy a hétvégenként visszatérő vidék-Budapest utazást ne kelljen folyton telefonon egyeztetniük. Létrehoztak hát egy olyan felületet, ahol a rendszeresen együtt utazó 20-30 társukkal könnyen meg lehetett beszélni, ki megy, ki nem, és hány hely van épp az autókban.

Exponenciális a növekedés

Saját igényeiket felismerve a megfelelő időben léptek. Mára a felhasználók száma exponenciális növekedést mutat. A rendszeresen telekocsizók száma 20-25 ezer között mozog, a regisztrált felhasználóik száma meghaladja a 80 ezret. Ma az Oszkáron naponta 600-800 utazás szerveződik (és számuk folyamatosan emelkedik), egyenként átlagosan 200-220 kilométer távolságra. Ez azt jelenti, hogy napi szinten 160-180 ezer kilométert teszünk meg ezzel az újfajta közösségi közlekedéssel. Egy mai taxis naponta kb. 150-170 kilométert megy (havi mintegy 4 ezret), ebből az is kiderül, hogy egy közel ezerautós taxitársaságnak felel meg ez a rendszer. Vagy ha úgy tetszik, 30-40 taxis havi összes fuvarját bonyolítja egyetlen nap alatt.

 

 

Mire jó a telekocsi?

Elsősorban arra, hogy az egyedül utazók útitársat találjanak, akivel meg lehet osztozni a költségeken. Ugyanez a haszna az utasnak is, aki a vonatozás helyett kedvezőbb áron juthat el a benzinbeszállóval úticéljához. Ez egy olyan együttműködés, amely kiválóan használja ki napjaink motorizáltságát, és az internet adta információáramlást. Prácser Attila, a kezdetektől jelenlévő tuladonos-fejlesztő szerint további lehetőségek is vannak. A mobileszközök fejlődésével megnyílt számukra a piac az okostelefon-használó közönség felé is, ezért is fejlesztették le alkalmazásukat Android és iPhone eszközökre egyaránt. A két platformra eddig több mint 10 ezren töltötték le az alkalmazást, ami szintén mutatja népszerűségét.

Egy taxi a Blahára?

A jövő továbblépési iránya a "privát taxi" lesz, amit GPS alapú fejlesztéssel lehet tető alá hozni. Egy ilyen alkalmazás módot ad arra, hogy az út szélén állva, egy úticélt megadva, a rendszerben lévő, épp arra haladó autósoknak valós időben jelet küldjön. Összekapcsolja a kereletet a kínálattal, az autóst az utazóval. Akit érdekel, ezen a linken rá is nézhet a már működő fejlesztésre!

Nemcsak olcsó, zöld is

A telekocsi praktikussága mellett (Miért ne vinnék el valakit, aki ugyanarra megy, mint én?) a zöld érvek is gyakorta szóba kerülnek. Segítségével ugyanis megszüntethető az a környezetszennyező gyakorlat, hogy végtelen dugókban kocsijukban egyedül ülő sofőrökkel vannak tele az utak. FOLYTATÁSÉRT UGRÁS AZ EREDETI CIKKRE.

Kapcsolódó cikkek
Könyvmegosztás

Könyvmegosztás

Újabb nagyszerű kezdeményezés indult el idehaza, a könyvmegosztás. Bárki csatlakozhat, akinek otthon felesleges könyvei vannak, s - egy kényelmes, online rendszeren keresztül - kölcsönözhetővé teszi őket. Sőt, még pénzt is kereshet vele.
Oszkározás: fenntarthatóbb és olcsóbb közlekedés

Oszkározás: fenntarthatóbb és olcsóbb közlekedés

Ünnepek idején sokak kelnek útra, hogy meglátogassák családjukat, barátaikat. A benzinárak, viteldíjak és közlekedési lehetőségek kombinációjából adódóan egy-egy ilyen látogatás jelentős anyagi terhet is róhat az utazókra. Akik - zöld - megoldást keresnek a problémára, idén kipróbálhatják a telekocsit!
Rohamosan terjed a közösségi közlekedés

Rohamosan terjed a közösségi közlekedés

Az Oszkár telekocsi rendszer naponta mintegy kétszázezer kilométernyi kibocsátást tesz zöldebbé. Használatával megszüntethető az a környezetszennyező gyakorlat, hogy végtelen dugókban kocsijukban egyedül ülő sofőrökkel vannak tele az utak.
Zöldülõ irodák

Zöldülõ irodák

Mai világunkban a munkavégzés jelentõs része négy fal közt, íróasztaloknál zajlik. Elsõ nekifutásra egy iroda talán nem tûnik a környezetvédelem fontos bástyájának, hisz nem táplálkozási területe egyetlen kipusztulástól fenyegetett bálnafajnak sem, és esõerdõket sem irtanak benne.