
Biotojás a netről: app köti össze a kistermelőt a vevővel
Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a cél, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől.
Lengyel Évának négy évvel ezelőtt jutott eszébe, hogy felcserélné a papírt az „élettel”. Sikeres könyvelőként beleszeretett egy Szeged melletti tanyába, kiköltözött, és hamar benépesítette a baromfiudvarát is. Szabadtartású tyúkokat kezdett el nevelni, és biotojás-termelésbe fogott. De az értékesítés lassan indult, sokkal nehezebben, mint amire számított.
- Úgy tapasztalom, hogy komoly nehézséget jelent az eladóknak vevőre találni, de igaz ez fordítva is. Számtalanszor hallom a környezetemben, és olvasom a különböző internetes fórumokon, hogy valaki tanyasi baromfit, tojást, almát stb. keres, miközben tudom azt is, hogy felénk például hány olyan ember van, akinél a lehullott gyümölcs a fa alatt marad, mert nincs annyi, hogy érdemes legyen elmenni vele a piacra, a saját szükségletét azonban jóval meghaladja.
S ha nem sikerül elosztogatni, vagy az állatokkal feletetni, megy a komposztba, rosszabb esetben elrohad a fa alatt – mondja Lengyel Éva.
A helyi termék azért is környezetkímélőbb, mert nem utazza be a fél világot, mielőtt az asztalunkra kerül
Az internet által rengeteg hír zúdul ránk arról, hogy mi történik száz és ezer kilométerekre tőlünk, de elenyésző információnk van arról, hogy a közvetlen környezetünkben kik élnek, mivel foglalkoznak, pedig a mindennapi életünket, kapcsolatainkat az tenné tartalmasabbá, ha a helyi közösségekben jönnének létre emberi és gazdasági kapcsolatok - teszi hozzá.
Ezért gondolt arra, hogy szükség lenne további piaci lehetőségekre, ahol vevő és eladó egymásra találhat. Saját tapasztalatai és elképzelési alapján, számítógépes szakemberek segítségével készítette el a Microker elnevezésű webalkalmazását, ami végeredményben egy térképes kereső rendszer. A segítségével az ország bármely területén élő termelő és kézműves díjtalanul meg tud jelenni termékeivel az interneten.
Az internetes piacfelület létrehozásával az volt a célja, hogy a fogyasztók a lakóhelyükhöz legközelebb szerezhessék be a háztartásuk számára szükséges alapanyagokat, közvetlenül a termelőktől. Így az élelmiszerre költött pénz helyben maradhat a helyi gazdaságot, gazdákat erősítve ezzel, ráadásul csökkenhet az áruk utaztatásából származó környezeti terhelés is. Nem utolsó sorban, és ezt már a pár hónapos működés után meg is tudja erősíteni, egy ilyen oldal nem csak összehozza az eladókat és a vevőket, hanem a kisebb közösségek létrejöttét is elősegíti. Az oldalon lehetőség van akár néhány kilogramm háztáji felesleg értékesítésére is.
A Microker piaci oldala most még inkább csak a Facebook csoportban működik. Ebben a termelők napi szinten teszik közzé a kínált terméküket, az érdeklődők pedig írnak nekik, megszervezik a szállítást. Noha rövid ideje működik a csoport, már szép történeteink is vannak. A napokban például épp egy köszönő levélből értesültek arról, hogy valakinek még galambot is sikerült beszereznie a portálunkon keresztül. Mint kiderült, a karácsonyi vacsorára egy gyerekkori kedvencét, galambhúslevest szeretett volna főzni a családjának, de sehol nem tudott hozzá galambot vásárolni. Egy termelő az ország másik végéből küldött neki hat csomaggal, ráadásul ingyen. A galamb a fagyasztóba került, ebből egy másik ünnepi alkalomra is jut még a családnak – mesélte Lengyel Éva.
De öröm olvasni azt a felhívást is, amelyet szintén a portálon tett közzé az egyik termelő. Ők minden évben karácsony előtt egy bizonyos mennyiségű tanyasi baromfit felajánlanak a nélkülözőknek, és kérte, aki ismer rászoruló családot Tatabánya környékén, értesítse őket, hogy segíthessenek.
Folytatásért ugrás az EREDETI CIKKRE.