
Febr
27
2012
00:00
Garázs helyett bérlet és elektromos bicikli Bécsben
Az osztrák fõváros 23. kerületébe tervezett lakóparkban, a Bike City-ben garázs helyett éves bérletet, osztott használatú autókat és elektromos kerékpárokat bocsátanak a lakók rendelkezésére.
Bécs 23. kerületében, Liesingben épül meg az elsõ Bike City, ahol nem minden lakáshoz tartozik garázs illetve gépkocsibeálló. Helyette beköltözéskor ingyenes éves bérletet kapnak a lakók, és elektromos kerékpárok valamint osztott használatú autók is a rendelkezésükre állnak majd. A projekt célja, hogy ne csak az autóval megtett utak, hanem a gépkocsik számát is csökkentsék.

Bécsben egyébként törvény írja elõ, hogy minden újonnan épülõ lakáshoz autóbeállót vagy garázst is létesíteni kell. Az 1:1 aránytól csak kivételes esetben lehet eltérni – ilyen lesz a Bike City is, ahol tíz lakásra csupán hét parkolóhely jut majd.
Az új koncepció hátterében az a tapasztalat áll, hogy a város szélén épülõ lakásoknál – fõleg, ha jó a tömegközlekedés –, sok garázs évekig üresen áll, és még bérbe sem tudják adni õket. Tavaly óta a bécsi garázstörvény lehetõvé teszi ugyan, hogy a kötelezõen létesített parkolóhelyek tíz százalékát biciklik vagy egy nyomvonalú jármûvek tárolóhelyévé alakítsák át, de még így is sok a kihasználatlan hely.
A Bike City esetén az építtetõ, az Österreichisches Siedlungswerk így legalább megmenekül attól, hogy eladatlan gépkocsibeállói maradjanak, a megspórolt pénzen pedig plusz szolgáltatásokat biztosíthat az autómentes háztartásoknak. A megfelelõ számú biciklitárolók mellett tíz elektromos kerékpár áll majd ingyen a lakók rendelkezésére, illetve szükség esetén kedvezményesen juthatnak az öt osztott használatú autó valamelyikéhez.
A Zöldek (Grüne) bécsi képviselõje, Christoph Chorherr tájékoztatása szerint a Bike City még csak elõfutára számos további lakhatási koncepciónak, amelyeknek szintén az autóforgalom visszaszorítása lesz a célja - olvasható a Greenfo honlapján.

Bécsben egyébként törvény írja elõ, hogy minden újonnan épülõ lakáshoz autóbeállót vagy garázst is létesíteni kell. Az 1:1 aránytól csak kivételes esetben lehet eltérni – ilyen lesz a Bike City is, ahol tíz lakásra csupán hét parkolóhely jut majd.
Az új koncepció hátterében az a tapasztalat áll, hogy a város szélén épülõ lakásoknál – fõleg, ha jó a tömegközlekedés –, sok garázs évekig üresen áll, és még bérbe sem tudják adni õket. Tavaly óta a bécsi garázstörvény lehetõvé teszi ugyan, hogy a kötelezõen létesített parkolóhelyek tíz százalékát biciklik vagy egy nyomvonalú jármûvek tárolóhelyévé alakítsák át, de még így is sok a kihasználatlan hely.
A Bike City esetén az építtetõ, az Österreichisches Siedlungswerk így legalább megmenekül attól, hogy eladatlan gépkocsibeállói maradjanak, a megspórolt pénzen pedig plusz szolgáltatásokat biztosíthat az autómentes háztartásoknak. A megfelelõ számú biciklitárolók mellett tíz elektromos kerékpár áll majd ingyen a lakók rendelkezésére, illetve szükség esetén kedvezményesen juthatnak az öt osztott használatú autó valamelyikéhez.
A Zöldek (Grüne) bécsi képviselõje, Christoph Chorherr tájékoztatása szerint a Bike City még csak elõfutára számos további lakhatási koncepciónak, amelyeknek szintén az autóforgalom visszaszorítása lesz a célja - olvasható a Greenfo honlapján.